Direktlänk till inlägg 27 juni 2016

Man skäms för sina misstag

Av Sofia Andersson - 27 juni 2016 09:39

Men misstagen är samtidigt en del av det jag är. En människa med föredetta brister och impulser. Impulser som tidigare som jag skulle uttrycka mig har förstört mitt liv. Och de har dom. Men och andra sidan har jag sedan snart ett år tillbaka kämpat för att reda ut mina misstag. Jag har kommit till insikt att man inte kan leva hur som helst. Jag har tagit tag och reder ut mina misstag och impulser. De kostar mig skjortan men det är värt att kämpa för. Jag talar givetvis om mina eländiga skulder. Jag kan berätta att jag snart, mycket snart blivit av med ett inkassobolag och två amorteringar. Jag har lite kvar men snart så. Istället fick jag hjälp av min älskling att reda ut och stoppa räntan på de inkassobolag som är värst. Denna månad betalade jag min första amortering på den. Det kändes skönt. Jag får se det som att strö salt i såren. De läker tids nog. Jag har lärt mig av mina misstag och någon gång i framtiden så kommer även jag att vara fri. Jag ska inte smitta av mig av mitt gamla inflytande på Fanny. Hon ska få och får ta del av mitt bättre jag. Så fort hennes bankomatkort kommer ska jag med henne föra kassabok över insättningar och köp. Det är viktigt att hon inte gör samma misstag som jag. Det finns mycket att lära ut. Uppväxt, livet i största allmänhet spelar in i hur man hanterar situationer. Jag kan dock inte skylla min uppväxt på hur jag skött mig. Men och andra sidan kan jag påpeka att vissa situationer i livet har inte direkt hjälpt till positivt. Jag har dock haft turen att fått lära mig handskas med pengar men att man emellanåt blir blind. Aldrig mer en kredit iallafall. Aldrig mer köpa något jag egentligen inte har råd med. Det vill säga avbetalningar och amorteringar. Skulle kunna funka dock om de gällde en bil i framtiden. Jag har lärt mig så mycket av mina misstag. Jag har såna erfarenheter om jag får säga det själv. Jag skrev förut om lyxfällan men istället för att vara med där kan jag själv med hjälp utifrån och från familjen ta tag i situationen och försöka lösa den. Nog om erkännande nu. Det tar emot att skriva om detta men samtidigt så skönt. Det är enklare och skönare när omgivningen ser varför jag ibland känner mig värdelös, fattig och humöret svänger än att stänga känslorna inne. Det hör även till att inte förneka situationen utan istället ta tag i den. Nu ska jag se 1530kr försvinna från mitt konto, men summan försvinner till något "gott". Jag får se de så. Hellre betalar jag mina skuldror än lever loppan på nöjen jag inte har råd med. Hade gott och tänk på era misstag om ni har några. Ta tag i situationen istället för att rymma ifrån den. Allt löser sig i slutändan och hallå, Rom byggdes inte på en dag.

 
 
Ingen bild

Ella

27 juni 2016 10:12

Tycker du är modig som berättar, de är otroligt pinsamt & generade. Jag har själv vart i samma sits så jag kan glädja dig med att de går att ändra på. Mina skulder var på närmare 300 000kr, kan än idag 7 1/2 senare inte för min Gud begripa hur summan kunde bli så hög!? Men med räkningar som gick till inkasso med skyhöga räntor & år av att stoppa huvudet i sanden slutade kalaset på just den summan. Något jag idag fortfarande betalar på men då på som ett banklån. 83 000kr kvar & 2800kr i månaden som försvinner till detta. Om närmare 4år när detta är klart kommer jag känna mig rik😉
Har ju levt utan dessa pengar i närmare 10år då. Summan var för övrigt 4000kr när lånet togs 2008.
Men jag är stolt över mig själv, jag har lyckats även om saltet du pratar om finns kvar så mycket längre. Men du har börjat din resa, hoppas den blir fantastisk!
Idag äger jag ett halvt hus, har även trots min amortering lyckats ta körkort, inte dragit på mig nya skulder & lärt mig hindra mitt impuls shoppande!
All kärlek & lycka!
Kram Ella

Sofia Andersson

27 juni 2016 20:54

Det låter lovande. Jo det är starkt att erkänna sig svag. Eller hur var det. Jag har en hel del jag också. Började smått för mig själv i september förra året, jag mådde dåligt men ville ta tag i livet och förändra situationen. Idag mår jag mycket bättre och har en enorm peppning från vänner, Ronnie och mina fosterföräldrar. Men främst Ronnie, han hjälper mig så jag kan stå på bena. Mycket tacksam där. Visst jag skäms över hur jag levt men det ska de bli ändring på. Det tar sin tid men någon gång i framtiden ska jag vara skuldfri. Kram kram och tack för dina stötande ord. Det betyder mycket

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Andersson - 29 juli 2016 21:06

Ledig dag, solig dag. Kunde inte bara spendera den med skurtrasor och rengöringsmedel i en varm lägenhet. Dessutom hade jag ju lovat Fanny att bada idag (redan i måndags lova jag de om de var fint väder) så de var bara att hålla de löftet. Jag och Fa...

Av Sofia Andersson - 28 juli 2016 22:05

Okey, jag erkänner. Jag är en Pokémon Go-nörd. Har nog inte fastnat så i ett spel sedan Candy Crush släpptes och man nötte de från morgon till kväll. Men med Pokémon Go kan man ju förena nytta med nöje. Jag har inte varit så engagerad som jag är nu i...

Av Sofia Andersson - 27 juli 2016 22:46

Medans ungdomarna drar in till Gävle och krogen drar sig denna människa till hemmet, värmen och sängen. En annan ska upp och jobba imorgon igen. Vi har precis kommit hem från gammelgården där jag iallafall har suttit och fryst och laddat bollar, Ronn...

Av Sofia Andersson - 26 juli 2016 22:04

Om jag har vilat? Knappast, jo nu ikväll kanske den senaste timmen. Och sedan imorse under frukost då Fanny och jag tittade på ett avsnitt Huset Fullt. Sen fick hon följa med mig ut, vi var ute i tre timmar. Jag har även hunnit med att tvätta, samla ...

Av Sofia Andersson - 25 juli 2016 23:35


91 minuter, mitt mål är 60 minuters fysisk aktivitet varje dag. Jag har slagit de med råge. Mötte upp Fanny vid stationen klockan 7:45 imorse och vi var hemma igen vid 13-tiden. Sammanlagt visar S-Health appen 6.6 kilometer och då låg telefonen mesta...

Ovido - Quiz & Flashcards