Alla inlägg den 27 juni 2016

Av Sofia Andersson - 27 juni 2016 21:17

Gokväll. Denna dag är också snart till ända, skönt. Jag är helt slut utan att göra något förutom allt de vanliga. Tvätt, disk, ärenden och stick i fingret. Ibland känns det som om att diabetesen tar över mitt liv. Jag har legat lite högre de senaste dagarna så funderar på att höja de långtidsverkande insulinet igen. Igår till exempel vart jag tvungen att sova middag igår och idag har jag känt mig törstig. Sockret ligger på runt 8-10. Brukar annars dippa och hamna på 4-6. Även fastebs har på morgonen varit lite högre än vanligt. Men har jag överlevt blodsocker på över 20 i sex- åtta veckor MINST och fastebs på 45 så ska jag nog allt fixa mitt blodsocker nu också. Ibland får jag känslan, självförnekelsen om att nej inte är jag sjuk. Har verkligen jag diabetes? Ibland kan jag tycka och förtränga än att de är som de är. Ibland får jag känslan över att sjukdomar tar över mitt liv. Senast för en timme sen då jag tog mitt insulin, tittade jag på Ronnie och sa att hela mitt nuvarande liv består av stick överallt. Suck säger jag bara. Men att ha världens bästa karl vid min sida och att jag idag fick träffa Fanny en stund gjorde pricken över i:et. Det kändes att lillstumpan saknat/saknar mig. Men denna vecka ska hon också vara hos sin pappa som har semester. Men snart är det måndag igen. Idag har vi varit på synundersökning med Fanny. Skolan ville ha en syn- och hörselundersökning inför höstens utredning. Vi ska bland annat utreda eventuellt dyslexi på henne. Både jag och Johan hade, Johan har än läs- och skrivnedsättning. Mer vill jag inte gå in på men jag vill detta för hennes bästa. Fanny hade ingen speciell nedsatt syn, möjligtvis lite översynt. Precis som jag tror jag. Men det var inget som krävdes glasögon. Det var tur de. Annars har det inte utöver det vanliga hänt så mycket idag. Nu håller vi på att tvätta sofföverdrag, myser med varandra, spelar Blossom Blast Saga och tittar på The Vampire Diares. Det har blivit mycket vampyrer och overkliga serier sista tiden, men det är spännande. Ha en trevlig kväll och sköt om er. Kram och Godnatt... <3

Av Sofia Andersson - 27 juni 2016 09:39

Men misstagen är samtidigt en del av det jag är. En människa med föredetta brister och impulser. Impulser som tidigare som jag skulle uttrycka mig har förstört mitt liv. Och de har dom. Men och andra sidan har jag sedan snart ett år tillbaka kämpat för att reda ut mina misstag. Jag har kommit till insikt att man inte kan leva hur som helst. Jag har tagit tag och reder ut mina misstag och impulser. De kostar mig skjortan men det är värt att kämpa för. Jag talar givetvis om mina eländiga skulder. Jag kan berätta att jag snart, mycket snart blivit av med ett inkassobolag och två amorteringar. Jag har lite kvar men snart så. Istället fick jag hjälp av min älskling att reda ut och stoppa räntan på de inkassobolag som är värst. Denna månad betalade jag min första amortering på den. Det kändes skönt. Jag får se det som att strö salt i såren. De läker tids nog. Jag har lärt mig av mina misstag och någon gång i framtiden så kommer även jag att vara fri. Jag ska inte smitta av mig av mitt gamla inflytande på Fanny. Hon ska få och får ta del av mitt bättre jag. Så fort hennes bankomatkort kommer ska jag med henne föra kassabok över insättningar och köp. Det är viktigt att hon inte gör samma misstag som jag. Det finns mycket att lära ut. Uppväxt, livet i största allmänhet spelar in i hur man hanterar situationer. Jag kan dock inte skylla min uppväxt på hur jag skött mig. Men och andra sidan kan jag påpeka att vissa situationer i livet har inte direkt hjälpt till positivt. Jag har dock haft turen att fått lära mig handskas med pengar men att man emellanåt blir blind. Aldrig mer en kredit iallafall. Aldrig mer köpa något jag egentligen inte har råd med. Det vill säga avbetalningar och amorteringar. Skulle kunna funka dock om de gällde en bil i framtiden. Jag har lärt mig så mycket av mina misstag. Jag har såna erfarenheter om jag får säga det själv. Jag skrev förut om lyxfällan men istället för att vara med där kan jag själv med hjälp utifrån och från familjen ta tag i situationen och försöka lösa den. Nog om erkännande nu. Det tar emot att skriva om detta men samtidigt så skönt. Det är enklare och skönare när omgivningen ser varför jag ibland känner mig värdelös, fattig och humöret svänger än att stänga känslorna inne. Det hör även till att inte förneka situationen utan istället ta tag i den. Nu ska jag se 1530kr försvinna från mitt konto, men summan försvinner till något "gott". Jag får se de så. Hellre betalar jag mina skuldror än lever loppan på nöjen jag inte har råd med. Hade gott och tänk på era misstag om ni har några. Ta tag i situationen istället för att rymma ifrån den. Allt löser sig i slutändan och hallå, Rom byggdes inte på en dag.

Av Sofia Andersson - 27 juni 2016 09:11

Måste säga att jag iår haft de lugnaste midsommar någonsin som jag kan minnas. Med tanke på att de senaste åren haft sina tumulter. Heter det så? Jag är dock tacksam och jag har inte behövt anstränga mig så mycket. Vi hade midsommar fest och främmande i fredags efter att jag först hade jobbat. Lyckades hålla mig vaken till klockan var halv två då också vår sista gäst gick och la sig hos oss för hon skulle sova kvar. Vi vaknade och åt frukost som vanligt i lördags och sen låg vi bara i varsitt hörn av soffan och slöade i värmen. Det var om jag får uttrycka mig så; äckligt varmt i lördags. Vi orkade inget. Vi skulle eventuellt ha åkt till verstuberget men inte de ens orkade jag. Igår var vi trötta och sega så det blev ännu mer soffhäng. Avslutade vår serie Hemlock Grove och började titta på Vampire Diares efter ett par avsnitt Buffy "The Vampire Slayer". Så skönt. Så fridfullt och nästan för lugnt. Denna vecka är vi barnfria, de har vi varit i helgen också. Det har varit skönt att slöat och slappat. Nu är vi tillbaka i verkligheten och vardagen igen. Älsklingen har stuckit iväg och jobbar förfullt. Jag är ledig. Jobbar imorgon däremot. Det ska bli roligt och spännande att jobba kväll igen för första gången på länge. Se hur det går med sockret. Sockret har varit lite högre i helgen och det har inte gått ner så mycket. Kan ju bero på att jag varit lat och legat på soffan, att de varit varmt, att jag har mens eller så är det för att jag kan ha en förkylning på gång. Man blir tokig. De kan också bero på att jag tappar min egna insulinproduktion och att jag behöver tillsätta mer. Igår låg jag på 10.6 innan middagen och då åt vi ingen lunch på grund av senare och stadigare frukost. Jaja, vi får väl se vart vi hamnar. Nu ska jag sätta lite fart här hemma med tvätten, disken och mata Oboy. Jag ska även kolla på några avsnitt Huset Fullt innan jag måste ut och gå (lär ge apoteket ett besök). Där hänger jag ofta nuförtiden. Hade gott och ta det lugnt!! Kram på er

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards