Alla inlägg den 28 juni 2016

Av Sofia Andersson - 28 juni 2016 23:12

Jag tror egentligen inte på salvor och krämer som inte läkare skriver ut recept på. Men vissa krämer är bättre än andra. Alpnaering har många bra. Bland annat Leg Jel - för trötta ben och fötter. Väldigt skönt att be någon annan (läs Ronnie) att smörja och massera benen efter en arbetsdag. Det är andra gången på en vecka som jag smörjer in benen och riktigt känner hur jelen gör benen piggare och att benen känns lättare. Den värmer ytterst lite också.. Superbra! Så skönt. Nu kan jag sova gott efter en jobbkväll och dusch. Vad jag också vet så ökar man cirkulationen med hjälp av denna jel och massagen man får då man blir insmord/smörjer in sig själv. Massage kan jag tumma upp för av den anledningen men jag får nog tumma upp för Leg Jel - Alpnaering också...


Av Sofia Andersson - 28 juni 2016 11:15

Norrsken på vintern och midnattsol på sommaren. Jag bor helt enkelt i fel del av vårt avlånga land. Men jag har sett bägge fenomenen och jag njuter lika mycket av båda. Älskar både norrsken och midnattsol. Sommaren och vintern har sina olika fördelar. Jag har även turen att kunna uppleva detta även fast jag är bosatt i mellersta Sverige. Det är tur de. Midnattsol är vackert, jag minns en gång då jag och min syster Maria absolut skulle ligga ute intill huset i Ale. Vi hade byggt vindskydd och lagt ut mattor för att ligga skönt. Där låg vi och pratade ända in på nattkröken men inte såg vi någon solnedgång eller soluppgång. Solen stod kvar på himlen, jag vet inte om vi somnade ute eller om vi gick in men mamma hade nog roligt åt oss. Jag antar att vi fick höra att det inte skulle blir någon solnedgång, men envisa som barn är så var de väl bäst om vi fick se de med egna ögon. Jag tror att det var på den tiden vi båda var scouter, därav idéen med vindskydd. Knottbitna vart vi också. Sen har jag givetvis varit med om flera andra nätter med midnattsol. Norrsken har jag också sett. Det var ju norrsken här i Tierp i höstas, faktiskt fler gånger men det var just den där kvällen jag minns bäst då de också var som vackrast. Tycker jag iallafall. Sen vet jag att de är en tierpsfotograf som fotat norrsken bland annat ute vid vattnet i Mehedeby. Inget bildspel som på bilden men otroligt vackert ändå. Jag väckte Fanny så att hon också fick se de också. Norrskenet var precis över oss och man kunde nästan tro, jag fick känslan av att vara på kosmonova och se detta där. Det var overkligt och över på en stund. Jag är så glad att Facebook finns ibland och att jag såg den halvgröna skenet genom persiennerna i sovrummet. Sen vet jag att de har varit flera andra tillfällen i höstas/vintras med norrsken över Tierp också. Så vackert. Men inget norrsken i världen slår de Norrskenet jag såg vinter 2001/2002 tror jag att det var. Jag var påväg till Centralstationen i Lule från Ersnäs, jag minns det som igår. Blev utskjutsad till e4an för att ta bussen från Pite in till Lule. De jag såg på himlen, så vackert. Norrskenet sträckte sig från Pite till Lule kändes de som. En grön båge över hela den svarta kvällshimlen. Den dansa och jag ville som alltid INTE åka hem till verkligheten igen. Men hade jag bott däruppe hade jag aldrig kommit nära eller träffat Ronnie, barnen eller fått Fanny och det ångrar jag inte, inte ens för alla norrsken och solnedgångar i världen. Men jag kan ju inte förneka att delar av mitt hjärta tillhör Norrland och de kan inte ens den mänskliga kärleken ta ifrån mig <3

Av Sofia Andersson - 28 juni 2016 09:30

Kollade ut såg de mörka och gråa-svarta regnmolnen, Tog på mig regnjacka, kollade väderappen som lova halvklart, soligt väder. Cyklade iväg, varmt och kvalmigt. Besökte barnmorskanoch vips hade jag p-sprutan i rumpan. Jag skojar inte då nålen de sticker en med är mer än halv decimeter lång. Rätt in, rakt in i skinkan. Jag kände knappt att hon stack mig och väntan i väntrummet var längre än tiden inne hos barnmorskan. Nu får vi se hur detta ger med sig, hoppas på att mina blödningar ska sluta. Efter den första sprutan i Mars efter att jag tagit ut spiralen var april och maj helt fria från blödningar men nu i juni, vilken mardröm - inte för att ni kanske är så intresserade men jag har haft blödningar till och från, kraftiga som normala HELA denna månad, hittils. Jag hoppas att de avtar nu. Ett halvår ska man ge p-spurtan det vill säga om tre månader så har de gått sex månader. Det kanske ger mig de jag vill ha nu som kompensation till denna månad - blödningsfri framtid. Jag var tvungen att fråga barnmorskan om diabetesen också men de skulle inte göra något sa hon. Skulle inte diabetiker kunna ta preventinmedel skulle alla, ja nästan alla diabetiker vara gravida. Men frågar man inget får man inget veta. Cyklade hem, vart yr, svettig och möttes av några ynka regndroppar. Vart tvungen att kolla lägenheten, posten och blodsockret. Ja, de kändes som om jag hade blivit låg men så var de inte. De låg på 8.1 Pysslade och grejade lite och cyklade sedan hem till Ronnie. På tal om de så är det snart mitt permanenta boende också. Det är snart bara en månad kvar tills jag lämnar från mig nycklar och Fanny och jag är skrivna och bosatta hos kärleken. Härligt. Det ska bli så skönt. Nu är jag i skrivandets stund hemma igen, jag börjar få lågt blodsocker. Detta med cykel och promenader sänker. De är ju helt klart, uppenbart. Vet inte om sprutan hade effektiv effekt också. Svårt att säga. 


När jag ändå är inne på min diabetes och sprutor har jag nu i snitt  förbrukat 200 kanyler, ja sånna där nålar man sätter på insulinpennan och sticker sig själv i magen med. De är cirka 2,5 stycken varje dag och de kan nog stämma. Jag har haft diabetes (medveten) två månader nu. Shit är de inte mer, för de känns som en evighet. Första månaden med diabetes tog jag ju insulin minst fyra gånger per dag. Men detta blev jag ju av med för lite mer än en månad sedan. Nu börjar jag bli nojig för att de är/börjar bli dags igen. Jag har nämligen förhöjt fastebs på morgonen. Från att ha legat på 6-6,5 till att ligga på över 8 mmol nu de senaste dagarna. Jag ligger även högre på dagarna. Visserligen varit midsommar och lite fuskande med de onyttiga. Iförrgår låg jag på 10.6 innan middagen, då var de nästan övervägande att ta måltidsinsulin igen. Nu har jag bättrat mig så får se hur de slutar, de är ju vardag igen. Det kan ju vara en tillfällighet men att jag vid mens måste höja insulinet, rent utav ta måltidsinsulin om jag ligger högt innan måltid. Ni må veta att detta med diabetes är ett helt företag. 


Men mer insulin eller ej, de tar sig och sjunker med motion och att inte äta så ofta som dietisten rådde mig till. Äter jag frukost som vanligt och inget mellanmål (en frukt) före lunch är jag "låg" eller lägre i blodsockret innan lunch. Ta nu till exempel. Vaknade med ett fasteblodsocker på 8.1, åt frukost, hade 8.3 cirka 1 1/2 timme efter och nu 2 1/2 timme efter hade jag 5.9 Men då hade jag som sagt cyklat, promenerat fram och tillbaka till sjukhuset och tagit sprutan. 


Nåväl. Nu har jag ätit ett äpple för än är de förtidigt för lunch. Jag ska jobba kväll ikväll så jag vill ju inte förbruka allt jag kan äta innan dess utifall jag vill ha något ikväll. Det är minst sagt klurigt, en annan som är lite oerfaren tycker att de är både spännande och lite skrämmande att ha börjat jobba. Men inte skrämmande på ett negativt sätt angående jobbet de är mest för min egen skull innan jag lärt mig hur min kropp och sockerförbrukning fungerar. Men jag ska väl fixa det, precis som allt annat. Jag ser framemot att jobba. Det ska bli roligt, de ska bli spännande och jag kommer väl in i kvällsrutinerna lika snabbt som dagsrutinerna kan man ju hoppas. De ska dock fixas och donas innan jag cyklar iväg. Lite ovanligt att gå omlott med min älskling då jag är vann att vara hemma då han kommer hem. Men nu är de inte så, han och barnen ska dessutom på party i eftermiddag och jag missar de på grund av att jag jobbar. Synd för den smörgåstårtan. 


Annars då, är det väl inget annat just idag. Jag tycker att de är jätteroligt att ni står ut med mig. Lämna gärna en kommentar om ni läser detta. Jag tar fortfarande emot mail och svarar på dem om någon vill bolla ideér och tankar. Jag har faktiskt fått några mail sedan jag sist skrev detta. Jättekul. Det är främst funderingar och frågor om ekonomi och diabetes. Nu ska jag fixa disken, hänga tvätt och plocka med tvätt innan jag ska cykla iväg till jobbet. Jag ska även slappa, ta de lugnt, vila benen och rumpan då den börjar strama och ömma. Jag ska kolla på några avsnitt Buffy och spela Blossom Blast Saga. Det är ju trots allt nästan en hel arbetsdag för andra innan jag börjar mitt jobb.


Ha de bäst och ha de gott, tills vi hörs igen!! Kram <3


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards