Direktlänk till inlägg 28 juni 2016

Norrsken & Midnattsol

Av Sofia Andersson - 28 juni 2016 11:15

Norrsken på vintern och midnattsol på sommaren. Jag bor helt enkelt i fel del av vårt avlånga land. Men jag har sett bägge fenomenen och jag njuter lika mycket av båda. Älskar både norrsken och midnattsol. Sommaren och vintern har sina olika fördelar. Jag har även turen att kunna uppleva detta även fast jag är bosatt i mellersta Sverige. Det är tur de. Midnattsol är vackert, jag minns en gång då jag och min syster Maria absolut skulle ligga ute intill huset i Ale. Vi hade byggt vindskydd och lagt ut mattor för att ligga skönt. Där låg vi och pratade ända in på nattkröken men inte såg vi någon solnedgång eller soluppgång. Solen stod kvar på himlen, jag vet inte om vi somnade ute eller om vi gick in men mamma hade nog roligt åt oss. Jag antar att vi fick höra att det inte skulle blir någon solnedgång, men envisa som barn är så var de väl bäst om vi fick se de med egna ögon. Jag tror att det var på den tiden vi båda var scouter, därav idéen med vindskydd. Knottbitna vart vi också. Sen har jag givetvis varit med om flera andra nätter med midnattsol. Norrsken har jag också sett. Det var ju norrsken här i Tierp i höstas, faktiskt fler gånger men det var just den där kvällen jag minns bäst då de också var som vackrast. Tycker jag iallafall. Sen vet jag att de är en tierpsfotograf som fotat norrsken bland annat ute vid vattnet i Mehedeby. Inget bildspel som på bilden men otroligt vackert ändå. Jag väckte Fanny så att hon också fick se de också. Norrskenet var precis över oss och man kunde nästan tro, jag fick känslan av att vara på kosmonova och se detta där. Det var overkligt och över på en stund. Jag är så glad att Facebook finns ibland och att jag såg den halvgröna skenet genom persiennerna i sovrummet. Sen vet jag att de har varit flera andra tillfällen i höstas/vintras med norrsken över Tierp också. Så vackert. Men inget norrsken i världen slår de Norrskenet jag såg vinter 2001/2002 tror jag att det var. Jag var påväg till Centralstationen i Lule från Ersnäs, jag minns det som igår. Blev utskjutsad till e4an för att ta bussen från Pite in till Lule. De jag såg på himlen, så vackert. Norrskenet sträckte sig från Pite till Lule kändes de som. En grön båge över hela den svarta kvällshimlen. Den dansa och jag ville som alltid INTE åka hem till verkligheten igen. Men hade jag bott däruppe hade jag aldrig kommit nära eller träffat Ronnie, barnen eller fått Fanny och det ångrar jag inte, inte ens för alla norrsken och solnedgångar i världen. Men jag kan ju inte förneka att delar av mitt hjärta tillhör Norrland och de kan inte ens den mänskliga kärleken ta ifrån mig <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Andersson - 29 juli 2016 21:06

Ledig dag, solig dag. Kunde inte bara spendera den med skurtrasor och rengöringsmedel i en varm lägenhet. Dessutom hade jag ju lovat Fanny att bada idag (redan i måndags lova jag de om de var fint väder) så de var bara att hålla de löftet. Jag och Fa...

Av Sofia Andersson - 28 juli 2016 22:05

Okey, jag erkänner. Jag är en Pokémon Go-nörd. Har nog inte fastnat så i ett spel sedan Candy Crush släpptes och man nötte de från morgon till kväll. Men med Pokémon Go kan man ju förena nytta med nöje. Jag har inte varit så engagerad som jag är nu i...

Av Sofia Andersson - 27 juli 2016 22:46

Medans ungdomarna drar in till Gävle och krogen drar sig denna människa till hemmet, värmen och sängen. En annan ska upp och jobba imorgon igen. Vi har precis kommit hem från gammelgården där jag iallafall har suttit och fryst och laddat bollar, Ronn...

Av Sofia Andersson - 26 juli 2016 22:04

Om jag har vilat? Knappast, jo nu ikväll kanske den senaste timmen. Och sedan imorse under frukost då Fanny och jag tittade på ett avsnitt Huset Fullt. Sen fick hon följa med mig ut, vi var ute i tre timmar. Jag har även hunnit med att tvätta, samla ...

Av Sofia Andersson - 25 juli 2016 23:35


91 minuter, mitt mål är 60 minuters fysisk aktivitet varje dag. Jag har slagit de med råge. Mötte upp Fanny vid stationen klockan 7:45 imorse och vi var hemma igen vid 13-tiden. Sammanlagt visar S-Health appen 6.6 kilometer och då låg telefonen mesta...

Ovido - Quiz & Flashcards